درمان اختلال حواس در کودکان | با کودک حواس پرت خود چه کنیم ؟| نشانه های اختلال حواس چیست؟

4/5 - (5 امتیاز)

درمان اختلال حواس در کودکان

درمان اختلال حواس در کودکان

ذهن کودک ، به شکل متفاوتی از بزرگسالان کار می کند و دلمشغولی های مخصوص به خود را دارد.

کودکان می توانند در زمانی که لازم است به مسئله ی مهمی فکر کنند ، بر سر چیز دیگری تمرکز داشته باشند و این مسئله لزوما دلیل بر اختلال حواس آن ها نمی باشد.

درمان اختلال حواس در کودکان
درمان اختلال حواس در کودکان

بنابراین به عنوان ، والدین کودک، هرگاه که احساس کردید، فرزند خردسالاتان توجهی به حرف های شما و یا موقعیت به وجود آمده ندارد ، آن را به عنوان دلیلی جهت اختلال حواس کودک خود در نظر نگیرید.

اختلال نقص حواس یا حواس پرتی (ADD) یک اختلال عصبی است که معمولا منجر به مشکلات رفتاری متعددی مانند به سختی توجه کردن به ساختارها، تمرکز بر روی تکالیف مدرسه، انجام وظایف عادی، پیروی کردن از دستورات و تعاملات اجتماعی می شود.

مشکلاتی که به ADD مرتبط هستند :

ADD ممکن است با بیش فعالی همراه با مشکلات رفتاری نیز همراه باشد. به علاوه، دانش آموزانی که مبتلا به ADD هستند ممکن است دچار اختلالات یادگیری شوند و غالبا در خطر مشکلات انظباطی مکرر در مدرسه نیز باشند.

در حقیقت، بسیاری از بزرگسالان ممکن است این گونه کودکان را متهم به دانش آموز تنبل کنند چرا که این دسته از کودکان توجهی به وظایف خود ندارند و در دنبال کردن وظایف عادی خود دچار مشکل هستند.

درمان اختلال حواس در کودکان
درمان اختلال حواس در کودکان

گرچه ADD ( اختلال کم حواسی) در میان کودکان به شدت رایج است اما در صورتی که نسبت به آن توجهی شود، ممکن است منجر به بروز اختلالات و مشکلات جدی تری شود.

اختلال کم حواسی با اختلال بیش فعالی متفاوت است :

اختلال کم حواسی یکی از زیر شاخه های اختلال بیش فعالی و عدم تمرکز (ADHD ) می باشد

معمولا اختلال حواس در کودکان به گونه ای متفاوت از اختلال بیش فعالی و عدم تمرکز خود را نشان می دهد. دانش آموزانی که به این مشکل دچار هستند ، علائم متفاوتی از خود نشان می دهند.

به عنوان مثالی ، کودکانی که این نوع از اختلال حواس دارند شاید هیچ گونه مشکلی در کلاس ایجاد نکنند. کودکان مبتلا به ADD معمولا دردسرساز نیستند و حتی ساکت و ارام سر کلاس می نشینند اما این مسئله به این معنی نیست که مشکلی وجود ندارد و آن ها در حال تلاش برای تمرکز کردن نیستند.

 

به علاوه، تمام کودکان مبتلا به ADD شبیه به هم نیستند.

برخی مواقع می توان ADD را با استفاده از داروهای تحریک کننده ای مانند ریتالین درمان کرد. در برخی موارد، این داروها می توانند به کودک مبتلا به اختلال حواس کمک کنند تا وظایف خود را انجام داده و متمرکز باشد.

درمان اختلال حواس در کودکان
درمان اختلال حواس در کودکان

گرچه ،برخی از این داروهای تحریک کننده؛ عوارض جانبی جدی و خطرناکی دارند.

به همین دلیل، بیشتر والدین برای استفاده از ریتالین یا دیگر داروهای درمان اختلال حواس، دچار تردید می شوند

چه والدین کودک ، برای وی دارو استفاده کنند چه نکنند، بیشتر روانپزشکان و روانشناسان کودک توصیه می کنند که برنامه ای تنظیم کنید تا به کودک کمک کند تا مهارت رفتارهای انطباقی را یاد گرفته و بی توجهی و اختلال حواس خود را کاهش دهد.

این روش ها، حتی ممکن است از دارو درمانی نیز موثرتر باشد مخصوصا این که برخی از کودکانی که به اختلال کم حواسی یا بیش فعالی تشخیص داده شده اند ، چنین عارضه ای ندارند بلکه به خاطر مشکلات خانوادگی یا شخصی چنین رفتارهایی از آن ها سر می زند. به همین خاطر مراقب باشید که چه برچسبی به کودک خود می زنید.

متاسفانه امروزه، والدین تا اندکی بی توجهی یا فعالیت زیاد از کودک خود مشاهده می کنند ، فورا برچسب بیش فعال یا کم حواس را به وی می زنند. اما چنین کاری می تواند در شخصیت وی تاثیر منفی و مخربی بگذارد.

برنامه ی اصلاح رفتار، می تواند در هر شرایطی به کودک شما کمک کند.چه مبتلا به اختلال حواس باشد و چه تنها رفتارهای مشابه اختلال کم حواسی از خود نشان دهد.

به طور قطع ، این گونه شیوه های درمانی ، اثرات طولانی مدت خواهند داشت و می توانند به طور دائم موجب بهبود رفتارهای کودک و تمرکز وی شوند که این کار از عهده ی داروها برنمی آید.

درمان اختلال حواس در کودکان
درمان اختلال حواس در کودکان

بهترین روانشناس کودک در تهران

مرکز کودک جایروس با همکاری متخصصین و پزشکان مغز و اعصاب جایروس؛ افتخار دارد تا کلیه خدمات روانشناسی و روانپزشکی را به کودک شما ارائه کند. در این مرکز ، تمرکز بر حل و فصل علت اولیه بروز چنین اختلالاتی است. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هم چنین اخذ نوبت از این مرکز به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.

تست عدم تمرکز در کودکان

گرچه ممکن است کودک شما برخی از علائم کم حواسی و اختلال حواس را داشته باشد اما ممکن است اختلال کودکتان چیز دیگری باشد.به همین خاطر ، باید حتما به یک روانشناس یا روانپزشک کودک مراجعه کنید.

تست مشخص و واضحی برای اختلال حواس یا بیش فعالی وجود ندارد.

در عوض، فرآیند تشخیص این عارضه در کودک ، چندین مرحله دارد و شامل جمع آوری اطلاعات زیاد از منابع مختلف می باشد.شما، کودکتان،مربی وی در مدرسه و هر شخص دیگری که در ارتباط مستقیم با کودک است ، باید در پروسه تشخیص رفتارهای کودک دخیل باشد.

هم چنین پزشک شما سوالاتی از قبیل موارد زیر از شما خواهد پرسید :

کودک شما چه علائمی دارد ؟

چه مدت است که این علائم شروع شده اند ؟

این علائم چه تاثیری بر روی کودک یا خانواده تان گذاشته است ؟

معمولا در صورتی که کودک بیش از 6 علامت بیش فعالی و اختلال حواس را داشته باشد و بیشتر از 6 ماه است که شروع شده اند ، پزشک تشخیص بیش فعالی و اختلال حواس را خواهد داد.

درمان اختلال حواس در کودکان
درمان اختلال حواس در کودکان

پس از آن پزشک، کودک را معاینه خواهد کرد، سابقه پزشکی وی را در نظر گرفته و هم چنین ممکن است که اسکن مغزی نیز از وی بگیرد.

راههای افزایش تمرکز در کودکان دبستانی

همان گونه که در بالا ذکر کردیم، در ابتدا باید قطعیت این اختلال مشخص شود و پس از آن به کمک روانشناس می توانید راه هایی را جهت ارتقاء تمرکز کودک در پیش بگیرید.

به عنوان مثال، از متدهایی مانند یوگا و ورزش های افزایش تمرکز نیز می توان استفاده کرد.

از روانشناس کودک خود بخواهید که روش هایی را به شما آموزش دهد تا در خانه آن ها را با کودکتان تمرین کنید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

لینک منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا