اختلال دو قطبی در کودکان | علائم و نشانه های شیدایی در کودکان

5/5 - (1 امتیاز)

اختلال دو قطبی در کودکان

اختلال دو قطبی در کودکان

اختلال دو قطبی در کودکان و نوجوانانی که حملات افسردگی و مانیا( شیدایی) به همراه تغییرات روحی شدید را از خود نشان می دهند، تشخیص داده می شود.

 هر والدینی می دانند که روحیه، رفتار، توجه یا سطح خشم کودک بدون هیچ هشداری ممکن است دستخوش تغییر شود.

اختلال دو قطبی در کودکان
اختلال دو قطبی در کودکان

اما برخی مواقع این نوسانات روحی به خاطر مراحل رشد و بلوغ کودک نیست بلکه نشان دهنده ی یک عارضه ی روحی در کودک می باشد.وقتی که یک کودک مبتلا به اختلال دو قطبی (بای پولار) باشد ، ممکن است دچار تغییرات شدید روحی شود که به دو شکل خود را نشان می دهند :

یا انرژی کودک بسیار بالاست که تحت عنوان حملات شیدایی ( مانیا) شناخته می شود یا این که انرژی وی بسیار پایین است که به آن افسردگی می گویند.

معمولا کودکان بزرگ تر و نوجوانان به اختلال دو قطبی دچار می شوند. تشخیص به موقع و درمان زودهنگام می توانید کلید اصلی کمک به کودک برای کنترل علائم بیماری و هم چنین موفقیت در زندگی اش باشد.

بهترین روانشناس کودک در تهران

مرکز کودک جایروس با در اختیار داشتن بهترین متخصصین مغز و اعصاب، آماده است تا کلیه خدمات روانشناسی و روانپزشکی کودکان مبتلا به اختلال دو قطبی را برای شما عزیزان ارائه کند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ نوبت به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.
اختلال دو قطبی در کودکان
اختلال دو قطبی در کودکان

علائم شیدایی در کودکان

  • به طرزی غیر عادی احمق یا شاد بودن
  • سطح تحمل خشم بسیار پایینی دارند
  • بیش فعالی
  • کج خلقی
  • تند تند حرف زدن
  • مشکلات خواب یا نیاز بسیار کم به خوابیدن
  • مشکلات تمرکز کردن
  • بیش از حد راجع به رابطه جنسی حرف می زنند
  • کارهای خطرناک انجام دادن
اختلال دو قطبی در کودکان
اختلال دو قطبی در کودکان

علائم افسردگی در کودکان

  • بسیار غمگین یا کم انرژی بودن
  • عدم تمایل نسبت به بازی کردن
  • شکایت از معده درد و سردرد
  • مشکلات خواب یا خوابیدن بیش از حد
  • بیش از حد یا کمتر از حد غذا خوردن
  • احساس گناهکار بودن یا بی ارزش بودن
  • حرف زدن راجع به مرگ یا خودکشی
  • مشکل در تمرکز کردن
  • احساس کوفتگی کردن

درمان اختلال دو قطبی در کودکان

درمان اختلال دو قطبی کودکان معمولا ترکیبی از دارو، مشاوره، روانشناسی و حمایت در مدرسه می باشد

دارو درمانی ممکن است ترکیبی از داروهایی را شامل شود که از جمله آن ها می توان به داروهای ضد افسردگی، تثبیت کننده های خلقی، ضد روان پریشی ها و / یا داروهای ضد اضطراب اشاره کرد . از آن جایی که مغز کودک هنوز در حال رشد است، پزشکان توصیه می کنند که از دوزهای پایین مصرف دارو شروع کنید

بیشتر پزشکان تمایل دارند  که از حداقل داروها و کم ترین دوزهایی که بهترین نتیجه را برای فرزند شما حاصل می کنند ، استفاده نمایند. در این مرحله توصیه می شود که والدین صبور باشند، چرا که ممکن است چندین داروی مختلف برای یافتن بهترین دارو ، به کودک شما داده شود . اثربخشی دارو نیز ممکن است با بالا رفتن سن کودک، تغییر کند. اگر در این باره نگران هستید ، می توانید از پزشک خود سوال کنید که آیا داروهای تجویز شده ، مورد تایید سازمان غذا و دارو هستند یا خیر !!

اختلال دو قطبی در کودکان
اختلال دو قطبی در کودکان

والدین هم چنین باید آگاه باشند که خطر اقدام به خودکشی در کودکان و نوجوانانی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند بیشتر است، بنابراین مهم است که علائم این معضل را در کودک خود بررسی کنید!!

مشاوره یک عنصر ضروری و بسیار مهم در درمان اختلال دو قطبی است. برای کودکان بزرگتر، مشاوره می تواند به آن ها کمک کند تا یاد بگیرند چگونه با علائم خود کنار آمده  و عادت های سالمی را برای مراقبت از خود پرورش دهند تا خطر سوء مصرف مواد یا رفتارهای خطرناک دیگر را کاهش دهند.

 

برای کودکانی که سن کمتری دارند ، بازی درمانی می تواند به آن ها کمک کرده تا ایده های خود را بیان کنند و راه های مثبتی برای مقابله و ایجاد اعتماد به نفس در خود کشف کنند. علاوه بر تمام این مسائل، مطب یک مشاور کودک می تواند مکانی بسیار امن برای کودکان باشد که حرف های خود را زده و نگرانی هایشان را بیان کنند

حمایت در مدرسه می تواند عنصری بسیار ضروری و مهم در روند درمان کودک مبتلا به بیماری های روحی باشد.در صورتی که کودکتان مبتلا به اختلال دو قطبی است، ممکن است لازم باشد که حمایت های بیشتری از آن ها در مدرسه صورت بگیرد تا بتوانند به راحتی با نیازها، قدرت ها و چالش هایی که پیش روی آن هاست کنار بیایند.

اختلال دو قطبی در کودکان
اختلال دو قطبی در کودکان

می توانید جهت این مسئله، با مشاور مدرسه یا مربی پرورشی کودک صحبت کنید و مشکلات روحی وی را برای مربی شرح دهید.

درمان های آلترناتیو و جایگزین نیز امروزه محبوبیت چشم گیری برای درمان اختلال دو قطبی پیدا کرده اند.کودکانی که به جلسات مدیتیشن رفته اند ، بهبود چشم گیری در عملکرد و نوسانات روحی خود پیدا کرده اند.

البته بهتر است درباره روش های آلترناتیو درمانی با پزشک کودک خود صحبت کنید و پیش از اقدام به انجام آن ها، کلیه ی منافع و مضرات این روش ها را درک کنید.

گرچه در ابتدا به نظر می آید که هیچ کار مفیدی برای کودک مبتلا به اختلال دو قطبی نمی توان انجام داد اما بهترین اقدامی که شما به عنوان والدین کودک می توانید انجام دهید ، این است که صبور باشید و حمایت و عشق خود را از کودک دریغ نکنید.

اختلال دو قطبی در کودکان
اختلال دو قطبی در کودکان

علاوه بر این ممکن است روند تشخیص این عارضه در کودک طولانی باشد اما بهتر است بدانید که شکل های مختلفی از درمان وجود دارد که می توانند تفاوت بسیار بزرگی در شیوه ی زندگی کودک ایجاد کنند.

اگر کودک شما به خاطر هر کدام از این علائم ، در رنج و عذاب است ، بهتر است به عنوان والدین وی، تا جایی که می توانید اطلاعاتی راجع به این نوع بیماری و چالش های مربوط به آن به دست آورید و فرصت های کودک را برای دستیابی به تمام پتانسیل هایشان در نظر بگیرید.

در نهایت این که باید عنوان کنیم که اختلال دو قطبی کاملا قابل درمان است ، و افرادی که به این اختلال دچار هستند می توانند زندگی سالم و موفقی داشته باشند.

مترجم و محقق : ندا ناصری

لینک منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا