درمان افسردگی نوجوانان |تشخیص این اختلال از نوسانات رایج روحی در نوجوانی | تست افسردگی | بهترین روانشناس کودک

5/5 - (1 امتیاز)

درمان افسردگی نوجوانان

درمان افسردگی نوجوانان

افسردگی نوجوانان مسئله ای بسیار جدی و خطرناک است که والدین همواره باید نسبت به آن هوشیار باشند.

البته باید نسبت به تشخیص این مشکل در نوجوان خود دقیق باشد چرا که ایام نوجوانی فرد می تواند مرحله ای بسیار سخت و پیچیده باشد و هر شخصی در این دوره دچار برخی نوسانات روحی خواهد بود.

درمان افسردگی نوجوانان
درمان افسردگی نوجوانان

اما سوالی که مرتب از روانشناس کودک پرسیده می شود این است که چه نوع درمانی ، بهترین راه مقابله با اختلال افسردگی در نوجوانان می باشد. در ادامه تصمیم داریم به برخی از متدهای رایج اشاره کنیم. با ما همراه باشید.

معمولا داشتن یک جسم سالم همواره بهترین راه حل موجود برای پیشگیری و درمان عارضه هایی مانند افسردگی به حساب می آید. اما راه های دیگری نیز وجود دارند که می توان از طریق ان ها به نوجوانان کمک کرد تا با مشکلات روحی و افسردگی خود مقابله کنند.

  • روانشناسی : درمان مبتنی بر گفت و گو و درمان شناختی- رفتاری معمولا بهترین روش موجود برای درمان افسردگی خفیف در نوجوانان می باشد
  • دارو درمانی : مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین نوعی داروهای ضد افسردگی هستند که می توانند برای نوجوانانی که مبتلا به افسردگی شده اند بسیار مفید و موثر واقع شود.نوجوانایی که به افسردگی تشخیص داده شده است باید توسط یک پزشک متخصص به دقت ارزیابی و معاینه شود تا لزوم مصرف این داروها در وی مشخص گردد. البته باید در نظر داشته باشید که مصرف داروهای ضد افسردگی با خطرات فراوانی همراه است.بر اساس تحقیقاتی که در سال 2004 توسط سازمان غذا و داروی آمریکا صورت گرفت، مشخص گردید که مصرف این قبیل داروها برای کودکان و نوجوانان ممکن است خطر افکار یا رفتارهای خودکشی گرایانه را افزایش دهد
درمان افسردگی نوجوانان
درمان افسردگی نوجوانان

بهترین روانشناس نوجوانان در تهران

مرکز کودک و نوجوان جایروس با در اختیار داشتن بهترین روانشناسان و روانپزشکان سراسر ایران ، افتخار دارد تا کلیه خدمات درمان افسردگی را برای کودک و نوجوان شما ارائه کند. تمامی متخصصین این مجموعه فارق التحصیلان بهترین دانشگاه های داخل و خارج کشور می باشند و آماده اند تا بهترین نتیجه ی ممکن را برای فرزند دلبند شما به دست آورند.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هم چنین اخذ نوبت از این مرکز به صفحه ی تماس با ما مراجعه نمایید.

درمان افسردگی در نوجوانان دختر

اضطراب و افسردگی در هر دو جنس به وجود می آید اما در سنین نوجوانی ، دختران بیش از پسران در معرض ابتلا به این عارضه خواهند بود.

پیش از سن بلوغ ،مشخصات اختلالات روحی در پسران و دختران به شکل مشابهی بروز پیدا می کند اما در اواسط نوجوانی ، دختران بیش از دو برابر پسران به این گونه اختلالات دچار می شوند

چرا چنین تناقضی در اختلالات روحی پیش می آید؟ در حال حاضر با اسکن مغزی به خوبی می دانیم که پسران و دختران به شیوه های متفاوتی احساسات خود را پردازش می کنند.دختران در زمینه ی سازماندهی احساسات خود نسبت به پسران سریع تر بالغ می شوند  و این حساسیت می تواند آن ها را بیش از جنس دیگر در معرض ابتلا به اضطراب و افسردگی قرار دهد.

درمان افسردگی نوجوانان
درمان افسردگی نوجوانان

البته ممکن است این اختلاف میان احساسات دو جنس بشری به خاطر مسائل تکاملی نیز باشد: زنان اولیه و نخستین بیشتر مواقع با نوزادان و کودکان در ارتباط بودند و به لحاظ احساسی ناچار می شدند که زودتر از پسران به احساسات خود اهمیت بدهند اما مردان به علت نقش شکارچی خود بیشتر مواقع لازم بود که بیشتر از احساسات به خشونت خود اهمیت بدهند

گرچه امروزه این بحث کاملا از بین رفته است و زندگی زنان به طور کامل دستخوش تغییراتی شده و آن ها نیز در فعالیت های اجتماعی ، زندگی کاری و.. سهیم هستند اما هم چنان درصد افسردگی در میان پسران و دختران هیچ گونه تغییری نکرده است و هم چنان زنان بیش از مردان دچار این عارضه می شوند.

اما سوالی که در این میان مطرح است آن خواهد بود که آیا متدهای درمانی افسردگی نوجوانان دختر تفاوت زیادی با درمان افسردگی پسران دارد ؟

در پاسخ به این سوال باید ذکر کنیم که متدهای پایه هیچ گونه تفاوتی با هم ندارند و تنها در یک سری جزئیات است که باید تفاوت قائل شد.

به عنوان مثال، معضل عدم اعتماد به نفس ظاهری در میان دختران بیش از پسران بروز پیدا می کند و همین مسئله تمایز زیادی بر شیوه های درمانی به وجود می آورد.

تست افسردگی در نوجوانان

برای این که تشخیص دهید که آیا اختلالات روحی فرزند شما به علت افسردگی است یا این که تنها نوسانات روحی رایج در این دوره می باشد ، بهتر است به سوالات زیر پاسخ بدهید

وضعیت خواب نوجوان شما چگونه است ؟ زیاد می خوابد یا کم ؟

آیا به نظر می رسد که نوجوان شما حواس پرت است و نمی تواند بر یک مسئله فوکوس کند ؟

آیا نوجوان شما به راحتی گریه اش می گیرد؟

رژیم غذایی نوجوان چگونه است ؟ آیا فست فود زیاد مصرف می کند؟

آیا نوجوان شما اجتماعی است ؟

وضعیت احساسی نوجوان شما چگونه است ؟ آیا فردی با ثبات به حساب می آید یا مدام دستخوش تغییراتی روحی می شود ؟

آیا نوجوان شما برای تصمیم گیری قاطع دچار مشکل است و مرتب آن را به تعویق می اندازد ؟

آیا نوجوان شما زمان زیادی را به تنهایی در اتاق خود سپری می کند و تمایلی به بیرون آمدن ندارد؟

آیا نوجوان شما از مواد مخدر ، سیگار یا الکل استفاده می کند ؟

آیا نوجوان شما به طور مرتب افکار خودکشی دارد ؟

به سوالات زیر پاسخ دهید و در صورتی که بیشتر پاسخ ها مثبت بود بهتر است فورا به فکر اقدام صحیح و درمانی باشید

درمان افسردگی نوجوانان
درمان افسردگی نوجوانان

پیشگیری از افسردگی در نوجوانان

مهم ترین وظیفه ای که شما به عنوان والدین کودک یا نوجوان بر عهده دارید این است که شیوه های تربیتی صحیحی را به کار بگیرید تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری به عمل آورید.

شما اولین الگوی فرزند خود هستید به همین خاطر تلاش کنید که به لحاظ روحی جوی را در خانه ایجاد کنید که محیطی شاد و لذت بخش برای کودک فراهم آورد.

مترجم و محقق : ندا ناصری

لینک منبع

لینک منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا