افسردگی در کودکان | بهترین مرکز درمان افسردگی کودکان

5/5 - (1 امتیاز)

افسردگی در کودکان و علائم آن

 

گاهی اوقات کودکان حس های منفی مختلفی را تجربه می کنند. احساس ناراحتی، شکست و خشم که تاحدی طبیعی است. اما هنگامی که احساس و افکار منفی به مدت طولانی در کودک باقی می ماند و عملکرد او را بطور نرمال محدود می کند، ممکن است منجر به افسردگی در کودکان شود.

 

افسردگی در کودکان
افسردگی در کودکان

افسردگی نوعی اختلال خلقی است. نشانه بارز آن اینست که کودک طی هفته ها، ماه ها و حتی بیشتر  ناراحت، دلسرد و خشمگین است. از دیگر علائم افسردگی در کودکان می توان به “بروز افکار منفی” اشاره نمود. این عارضه شامل موارد ذیل می باشد:

  • تمرکز روی مشکلات و اشتباهات
  • گله گذاری و شکایت از مسائل اطراف
  • بشدت انتقاد کننده و خصوصا انتقاد از خود

افسردگی در کودکان می تواند بر میزان انرژی، تمرکز، سیستم خواب و خوراک وی نیز تاثیر منفی بگذارد. کودک افسرده ممکن است علاقه خود را نسبت به فعالیت ها و تکالیف مدرسه از دست بدهد؛ خسته بنظر برسد، براحتی تسلیم شود و یا از دوستان و خانواده خود دوری کند.

وقتی کودکی دچار افسردگی می شود بسختی می تواند کاری را انجام دهد؛ حتی کارهایی که قبلا از انجام آن لذت می برده است. افسردگی در کودکان منجر به بروز احساس بی ارزشی و طرد شدن در آن ها می شود. این اختلال باعث می شود که مشکلات روزمره بنظر سخت تر از آن چیزی که هستند، بیایند.

هنگامی که افسردگی حاد می شود، منجر به بروز افکار ناخوشایندی همچون آسیب به خود و حتی خودکشی می شود.

شناسایی افسردگی در کودکان

ممکن است والدین و یا بزرگترها براحتی نتوانند تشخیص دهند که چه زمانی کودک دچار افسردگی شده است. ممکن است بروز زودرنجی و یا عصبانیت در کودک نشانه رفتار نامناسب و یا بی احترامی باشد. ممکن است بی علاقگی و کمبود انرژی نشانگر عدم تلاش کودک در انجام کارهایش باشد. ممکن است والدین (و  نیز کودکان و نوجوانان) متوجه نشوند که این علائم می تواند نشان دهنده افسردگی باشد.

 

افسردگی در کودکان
افسردگی در کودکان

افسردگی در کودکان می تواند به شیوه های مختلفی بروز پیدا کرده و بسختی تشخیص داده شود. در صورت تداوم حالت های رفتاری بد و احساس ناراحتی به مدت چندین هفته، بهتر است با پزشک مشورت نمایید.

 

بهترین مرکز درمان افسردگی کودکان در تهران

مرکز تخصصی روانشناسی کودکان و نوجوانان جایروس کیدز با همکاری پزشکان و متخصصین برتر تهران، در تلاش است تا در زمینه درمان انواع اختلالات کودکان بخصوص افسردگی بهترین و به روزترین خدمات را به شما عزیزان ارائه دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ نوبت از این مرکز، می توانید به بخش تماس با ما مراجعه نمایید.

 

تشخیص افسردگی در کودکان و سایر اختلالات خلقی

پزشکان و سایر متخصصین سلامت روان از دسته بندی های متفاوتی جهت تشخیص افسردگی و اختلالات خلقی مشابه استفاده می کنند. نشانه اصلی و مشترک همه آن ها “حالت افسردگی” است، لیکن به شیوه های مختلفی گسترش پیدا می کنند.

در این بخش به توضیح انواع افسردگی می پردازیم:

افسردگی شدید

نوعی افسردگی حاد است که اخیرا گسترش پیدا کرده و حداقل به مدت 2 هفته در کودک باقی می ماند.

افسردگی مزمن

که افسرده خویی نیز نامیده می شود. نوعی افسردگی خفیف تر که بتدریج گسترش پیدا کرده و به مدت 2 سال یا بیشتر در کودک می ماند.

اختلال سازگاری با حالت افسرده

نوعی افسردگی است که پس از بروز اتفاقات ناگوار پدیدار می شود. از بلایای طبیعی گرفته تا مرگ یکی از عزیزان.

 

افسردگی-در-کودکان
افسردگی-در-کودکان

اختلال عاطفی فصلی

نوعی افسردگی است که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید ارتباط دارد. این نوع اختلال زمانی که روشنایی روز کوتاه تر است بروز پیدا می کند. بعنوان مثال طی ماه های زمستان.

اختلال دوقطبی

که از آن با نام افسردگی مانیک و یا افسردگی دوقطبی نیز یاد می شود. نوعی وضعیت روحی است که شامل بخش هایی از افسردگی حاد و گاهی اوقات بخش هایی از مانیا (شیدایی) می شود.

اختلال کژ تنظیمی خلقی مخرب

نوعی الگوی بداخلاقی مکرر و شدید است که منجر به فوران پرخاشگری و عصبانیت کودک می شود. نوعی حالت تحریک پذیری رفتاری که در کودکان بالاتر از 6 سال حداقل به مدت یک سال باقی می ماند.

 

بهبود افسردگی در کودکان

افسردگی و سایر اختلالات خلقی را می توان با “توجه کردن و مراقبت صحیح” از کودک درمان نمود. در صورت عدم درمان، مشکلات ادامه پیدا کرده و شدید تر خواهند شد.

 

درمان افسردگی در کودکان
درمان افسردگی در کودکان

در صورتی که فکر می کنید کودکتان دچار افسردگی شده و یا خلق و خویش تغییر پیدا کرده، راهکاری های زیر را بکار بگیرید:

با کودکتان درباره افسردگی و حالت های آن صحبت کنید.

ممکن است کودکان احساسات خود را نادیده گرفته، پنهان نموده و یا انکار کنند. و یا ممکن است متوجه افسردگی خود نشوند. ممکن است عملکرد فرزند نوجوانتان بگونه ای باشد که احتیاجی به کمک ندارد؛ در هر صورت با او صحبت کنید. به حرف های او گوش دهید، بگویید که از او حمایت می کنید و احساس و علاقه خود را ابراز کنید.

به پزشک کودکتان مراجعه کنید.

احتمالا پزشک آزمایش کامل فیزیکی از فرزندتان خواهد گرفت. آزمایش کلی این امکان را برای پزشک فراهم می کند تا وضعیت سلامتی کودک را کاملا بررسی نماید. همچنین عاملی را که منجر به بروز افسردگی شده است، پیدا می کند.

درصورتی که پزشک تشخیص دهد کودک دچار افسردگی و یا یک اختلال خلقی مشابه شده است، جهت ارزیابی و درمان وی را به متخصص ارجاع می دهد.

با متخصص سلامت روان تماس بگیرید.

افسردگی در کودکان قابل درمان است. اما بدون کمک متخصص مربوطه وضعیت کودک وخیم تر می شود. روان شناس و یا روان پزشک کودک و یا بزرگسال می تواند وضعیت فرزندتان را ارزیابی نموده و درمان مربوطه را پیشنهاد دهد.

درمانگر می تواند افسردگی و سایر اختلالات خلقی را با گفتاردرمانی، گاها تجویز دارو و یا هردو روش درمان کند.

علاوه بر این مشاوره با والدین نیز بخشی از درمان محسوب می شود. این بخش شامل روش هایی می شود که والدین بواسطه آنها می توانند از فرزند خود حمایت نموده و برای مقابله با افسردگی به وی کمک کنند.

سایر روش های درمانی

درمان به کمک درمانگر بسیار حائز اهمیت است. اما شما نیز نقش مهمی در درمان افسردگی کودک خود دارید. رعایت این نکات ساده و قدرتمند در خانه می تواند به فرزندتان کمک کند تا راحت تر با افسردگی خود مقابله کند.

مطمئن شوید که فرزندتان غذاهای مغذی می خورد. به اندازه کافی می خوابد و فعالیت های فیزیکی روزانه خود را انجام می دهد.

انجام این امور تاثیر مثبتی بر حال و احوال کودکتان دارد.

از با هم بودن لذت ببرید.

برای فرزندتان وقت بگذارید و کار هایی که هر دو از انجام آن لذت می برید، انجام دهید. پیاده روی، انجام بازی دلخواه، آشپزی، تماشای فیلم خنده دار و نقش بازی کردن از این دست فعالیت هاست.

به تدریج احساسات و حالات مثبت او را تشویق کنید(مانند لذت بردن، استراحت، سرگرمی و خوشی). این کار باعث می شود کودکتان آرام آرام بر حالت های افسردگی اش غلبه نماید.

 

افسردگی-کودکان
افسردگی-کودکان

مهربان و صبور باشید.

هنگامی که افسردگی در کودکان منجر به بروز بدخلقی و عصبانیت می شود، والدین نیز به راحتی خشمگین و ناامید می شوند. به خودتان یادآوری کنید که این حالت ها بخشی از افسردگی هستند نه بی احترامی عمدی از سوی فرزندتان.

از بحث کردن با کودکتان و گفتن کلمات زننده خودداری کنید. سعی کنید صبور باشید و او را درک کنید. رابطه مثبت والدین با کودک کمک می کند تا کودک انعطاف پذیری بیشتری نسبت به افسردگی خود داشته باشد.

 

محقق و مترجم : عطیه فضلی

منبع :

https://kidshealth.org/en/parents/understanding-depression.html?WT.ac=ctg#catfeelings

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا