درمان پرخاشگری کودکان | روشهای مقابله با احساس خشم در کودک | بهترین روانشناس کودک در تهران

5/5 - (1 امتیاز)

درمان پرخاشگری کودکان

درمان پرخاشگری کودکان

بیشتر افراد، برخی مواقع احساس خشم و عصبانیت می کنند و کودکان نیز از این مسئله مستثنی نیستند.

وقتی که این گونه احساسات بروز پیدا می کنند ، بزرگسالان به شیوه ی بهترین می توانند خود را کنترل کنند.اما تصور کرده اید که یک کودک خردسال چگونه می تواند با این احساس خشم مقابله کند ؟ ! خب پاسخ به این سوال ساده است ، بیشتر مواقع کودکان احساس خشم خود را در قالب رفتارهای خشونت آمیزی مانند لگد زدن، گاز گرفتن و یا کتک کاری نشان می دهند.

درمان پرخاشگری کودکان
درمان پرخاشگری کودکان

اما به عنوان والدین کودک آیا تا به حال فکر کرده اید که چند درصد این خشونت ها طبیعی و چند درصد غیر طبیعی است ؟ معمولا چه روشی را برای مقابله با این گونه رفتارها در پیش می گیرید؟

پیش از هر چیزی باید توصیه کنیم که برای درمان پرخاشگری کودک باید به یک شخص متخصص و ماهر مراجعه کنید. روانشناس یا روانپزشک کودک بهترین مکان برای مراجعه است. روانشناس به کودک شما کمک می کند تا علت خشم و پرخاش خود را تشخیص داده و از طریق راه های صحیح و مناسب، آن ها را بیان کند.

بهترین روانشناس کودک در تهران

مرکز کودک جایروس با همکاری متخصصین و پزشکان مغز و اعصاب جایروس افتخار دارد تا کلیه خدمات روانشناسی و روانپزشکی کودک را به شما عزیزان ارائه کند.شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هم چنین اخذ نوبت از این مرکز به صفحه ی تماس با ما مراجعه نمایید.

روشهای درمان پرخاشگری کودکان

در صورتی که کودک شما چنین رفتارهای خشونت آمیزی را از خود نشان می دهد ، وظیفه ی شما به عنوان والدین این است که به او بیاموزید احساس خشم خود را به شکل بهتری بیان کند. در ادامه تصمیم داریم به روش های کنترل پرخاشگری در کودکان بپردازیم. با ما همراه باشید

قوانین و محدودیت هایی را برای کودک اعمال کنید : کودکان لازم است بدانند که اجازه چه رفتارهایی را دارند و چه رفتارهایی خطوط قرمز به حساب می آیند. در صورتی که کودکتان ، پرستار یا مراقبی دارد ، باید این قوانین و محدودیت ها را به او اطلاع دهید و هم چنین شیوه های برخورد با رفتارهای خشونت آمیز کودک را به وی آموزش دهید و به او بگویید که چه واکنشی باید داشته باشد. کودکی که گاز می گیرد یا لگد می زند ، باید فورا تنبیه شود تا متوجه باشد که چه کاری را اشتباه انجام داده است.(به خاطر داشته باشید که بهتر است برای شیوه های تنبیه و مجازات باید با روانشناس کودک مشورت نمایید)

درمان پرخاشگری کودکان
درمان پرخاشگری کودکان

به کودک خود کمک کنید تا راه هایی برای مقابله با خشم خود پیدا کند : به جای این که کودک با بدن خود مبارزه کند ، به او یاد دهید که احساسات خود را در قالب کلمات درست بیان کند.با ملایمت و مهربانی از کودک خود بپرسید که چه چیزی سبب خشم زیاد او شده است.صحبت کردن راجع به خشم می تواند به بعضی از کودکان کمک کند تا بر روی احساس عصبانیت خود کار کرده و آرام شوند.در صورتی که کودک شما علاقه ای به صحبت کردن راجع به مشکلش ندارد ، شاید حرف زدن با یک حیوان خانگی، عروسک یا دوست خیالی ، چاره ساز باشد.

 برای رفتارهای غیر خشن کودک خود ، جایزه های کوچکی در نظر بگیرید.اجازه بدهید بداند وقتی که از طریق روش های درست بر روی خشم خود کار می کند ، شما متوجه این موضوع هستید.

متدهای کنترل خود را به کودک آموزش دهید : کودکان معمولا خود به خود نمی توانند متدهای کنترل را یاد بگیرند.باید به آن ها آموزش داده شود که به هنگام خشم ، لگد نزند و گاز نگیرند.کودک برای کنترل احساسات خود و هم چنین فکر کردن به اعمال خود پیش از انجام آن ها، به راهنمایی های والدین نیز دارد

درمان پرخاشگری کودکان
درمان پرخاشگری کودکان

از تشویق رفتارهای خشن آن ها خودداری کنید : در برخی خانواده ها، خشونت (مخصوصا در پسران) تشویق می شود.والدین معمولا برای تشویق کودک از واژه ” محکم و قوی” استفاده می کنند. این مسئله به کودک می آموزد که برای برنده شدن باید همواره خشن و پرخاشگر بود.

برای منضبط کردن کودک، او را کتک نزنید: برخی والدین برای مجازات و تنبیه کودک، او را کتک می زنند.کودکی که تنبیه بدنی را تجربه کرده باشد ، یاد می گیرد که اگر از رفتارهای دیگران خوشش نیاید، کتک زدن بهترین راه مقابله با آن ها خواهد بود. تنبیه بدنی می تواند رفتارهای پرخاشگرانه و خشونت آمیز کودکان را بدتر کند.

عصبانیت خود را کنترل کنید : اجازه بدهید که کودک بداند هرگونه تعارضی در خانه به روش های صلح آمیز و مسالمت آمیز حل و فصل خواهند شد.کودکان رفتار والدین خود را تقلید می کنند.شیوه ای که با آن خشم و نا امیدی خود را کنترل می کنید می تواند بر کودک شما نیز تاثیر بگذارد.روش های مثبت مقابله (مانند انجام کاری که شما را آرام می کند یا شما را از وضعیت خشم بیرون می آورد) را تمرین کنید و این گونه به احتمال زیاد، کودک نیز از شما تقلید خواهد کرد.

درمان پرخاشگری کودکان
درمان پرخاشگری کودکان

یک راه گریز خلاقانه پیدا کنید.

برخی کودکان می توانند خشم خود را از طریق کوفتن پاهایشان؛ مشت زدن به یک بالش ، یا اموری از این قبیل تخلیه کنند.رقصیدن یا قدم زدن نیز می تواند مفید و موثر واقع شود.تشویق کودک به انجام کارهایی که دوست دارد (مانند نقاشی، بیرون بردن سگ خانگی یا خواندن) نیز می تواند حواس آن ها را از افکار خشونت آمیز و رفتارهای پرخاشگرانه پرت کند.

با کودک مهربان و ملایم باشید : اجازه بدهید کودک بداند که شما احساسات و موقعیت او را درک کرده و با او همدردی می کنید.هرگز قدرت در آغوش گرفتن را دست کم نگیرید چرا که با این کار به کودک خود نشان می دهید که چقدر او را دوست دارید

پرخاشگری کودکان دبستانی

بیشتر مواقع این دست خشونت ها در کودکان پیش دبستانی و دبستانی رخ می دهد.

درمان پرخاشگری کودکان
درمان پرخاشگری کودکان

تغییر وضعیت زندگی و رفتن به مکان جدیدی به نام مدرسه و مهدکودک می تواند باعث بروز این گونه احساسات و رفتارهای خشونت آمیز شود. تلاش کنید که از مربی کودک خود برای رفع این مسئله کمک بخواهید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

لینک منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا