اعتیاد کودکان به بازی های کامپیوتری | درمان اعتیاد به بازی های کامپیوتری | شیوه ی صحیح مقابله با این اعتیاد | بهترین مرکز مشاوره کودک

5/5 - (1 امتیاز)

اعتیاد کودکان به بازی های کامپیوتری

اعتیاد کودکان به بازی های کامپیوتری

تربیت کودک شغلی تمام وقت و همیشگی به حساب می آید. مسئولیت والدین برای بزرگ کردن و تربیت صحیح کودک به شدت سنگین و خطیر است و به همین خاطر پیش از این که اقدام به بچه دار شدن کنید ، با خود رو راست باشید !!

اعتیاد کودکان به بازی های کامپیوتری
اعتیاد کودکان به بازی های کامپیوتری

آیا آماده اید که این وظیفه ی سخت و همیشگی را بر عهده بگیرید ؟

پاسخ به این سوال بسیار اساسی و مهم است چرا که بیشتر والدین علیرغم بچه دار شدن ، به نظر وقت کافی برای کودک خود ندارند و همین مسئله کودک را به سمت عادت های رفتاری ای می کشاند که چندان سالم و به هنجار نیستند.

شاید شما هم در اطراف خود دیده باشید که والدین برای رهایی از دست سوالات بی پایان کودک خود و یا فرار کردن از مسئولیت های فرزند پروری ، تلفن همراه خود را به کودک می سپارند یا این که او را به سمت بازی های کامپیوتری سوق می دهند. اما در واقع چنین والدینی هیچ گونه ایده ای نخواهند داشت که با این کار چه خطراتی در انتظار فرزندشان است.

در این مطلب تصمیم داریم به مسئله اعتیاد کودکان به بازی های کامپیوتری بپردازیم و بگوییم چگونه می توان این عادت را در فرزندتان ترک بدهید. با ما همراه باشید.

اعتیاد کودکان به بازی های کامپیوتری
اعتیاد کودکان به بازی های کامپیوتری
تشخیص علائم اعتیاد به بازی های کامپیوتری بسیار ساده است : چشم های قرمز، خشک شدن رو به روی تلویزیون ، واکنش نشان ندادن کودک حتی اگر دست های خود را جلوی صورتش تکان دهید.

تاثیر بازی های رایانه ای بر ذهن و روان انسان

بله ، کودک شما واقعا غرق در بازی کامپیوتری شده است. اطلاعات اخیری که در این باره وجود دارد ، نشان داده است که حدود 91 درصد از کودکان بازی های کامپیوتری را انجام می دهند.اما غافلگیر خواهید شد که بدانید برخی از کودکان و نوجوانان بیش از 6 ساعت روز خود را در مقابل تلویزیون گذرانده و یا فیلم تماشا می کنند یا مشغول بازی های کامپیوتری می شوند. ظهور گوشی های هوشمند نیز دردسر تازه ای است که نباید از آن گذشت. کودکان خردسال ساعت ها از وقت خود را صرف گشت و گذار در اینترنت می کنند و متاسفانه ممکن است با مسائلی برخورد نمایند که به هیچ وجه مناسب سن آن ها نیستند و این دسته کودکان را در معرض بلوغ زودرس قرار می دهد.

به همین خاطر بیشتر روانشناسان توصیه می کنند که قوانینی راجع به ساعت های بازی کردن در منزل خود وضع کنید. به عنوان مثال برای نوجوانان باید زمان این بازی های کامپیوتری به 4 ساعت در روز برسد و برای کودکان پیش دبستانی این زمان تا نیم الی یک ساعت نیز کفایت می کند.

اعتیاد کودکان به بازی های کامپیوتری
اعتیاد کودکان به بازی های کامپیوتری

کودکی که زمان زیادی را صرف بازی های کامپیوتری می کند دیگر وقت کافی برای انجام فعالیت های سودمند مانند ورزش، مطالعه ، موسیقی و … نخواهد داشت.

علاوه بر این ، اعتیاد به بازی های کامپیوتری می تواند با تکالیف مدرسه و دیگر وظایف کودک تداخل داشته باشد.

اما نکته ی بسیار نگران کننده تر ، شیوع بازی های اینترنتی است که به سادگی در تلفن های همراه قابل دسترسی هستند. این مسئله به عنوان یک اعتیاد در نظر گرفته می شود و باعث بروز مشکلات فراوانی در کودکان و هم چنین بزرگسالان شده است.

حتما دوره ای که بازی “کلش آف کلنز” به شدت رواج پیدا کرده بود را به خاطر دارید!اعتیاد بیش از حد به این گونه بازی ها می تواند اختلالات روحی و روانی مختلفی را برای کودکان و بزرگسالان به همراه داشته باشد.

نشانه های اعتیاد به بازی های کامپیوتری

البته بازی های کامپیوتری به ذات خود چیز بدی نیستند اما نشانه های این اعتیاد در کودک خود را می شناسید؟

به عنوان والدین کودک بهتر است به سوالات زیر پاسخ دهید تا مسئله برایتان مشخص شود :

  • آیا در صورتی که کودکتان بازی کامپیوتری انجام ندهد ، به نظر مضطرب می رسد ؟
  • آیا کودکتان به خاطر بازی های کامپیوتری دیگری فعالیت هایی که در گذشته دوست داشت را متوقف کرده است ؟
  • آیا در صورتی که کودکتان بازی نکند ، احساس غم و اندوه فراوان به وی دست می دهد و تمایل به انجام هیچ کار دیگری ندارد ؟
  • آیا بازی های کامپیوتری بر خواب کودک و نمراتش در مدرسه تاثیر گذاشته است ؟
اعتیاد کودکان به بازی های کامپیوتری
اعتیاد کودکان به بازی های کامپیوتری

اگر پاسخ بیشتر این سوالات ، مثبت است ، پس وقت آن رسیده که به دنبال حل این مشکل باشد.شاید داد و بیداد و تنبیه کردن کودک بهترین راه حل ممکن نباشد ، به همین خاطر توصیه می کنیم که از کمک های یک روانشناس کودک در این زمینه استفاده کنید.

روش ترک اعتیاد به بازی

در گام اول ، چنان چه دستگاه بازی در اتاق خواب کودک است ، آن را جا به جا کنید تا کودک وسوسه نشود به هنگام انجام تکالیف مدرسه ،بازی کند.

در قدم بعدی، می توانید الگوی معمول کودک را بر هم بزنید.آیا کودکتان بعد از رسیدن از مدرسه ، فورا به سراغ بازی های کامپیوتری رفته و تا زمان شام بازی می کند؟!

بهتر است به دنبال دیگر فعالیت هایی باشید که کودکتان از انجام آن ها لذت می برد.به عنوان مثال او را در یک باشگاه ثبت نام کنید.

هرجایی که کودک را با اجتماع و جامعه آشتی دهد می توان مفید و موثر واقع شود

پس از آن می توانید قوانین مشخصی برای کودک خود وضع کنید که چه مدت زمان می تواند بازی های کامپیوتری را انجام دهد ( این مسئله به سن کودک بستگی دارد و بهتر است در ذهن داشته باشید که چهار ساعت در روز ، ماکسیمم زمانی است که باید برای انجام چنین بازی هایی در اختیار کودک قرار دهید )

 علاوه بر این می توانید برچسب سنی بازی های کامیپوتری را مطالعه نمایید و تنها آن دسته از بازی هایی را خریداری کنید که مناسب سن کودک شما هستند. علاوه بر این حتی اگر خودتان طرفدار بازی های کامپیوتری نیستید ، سعی داشته باشید که این کار را به یک فعالیت خانوادگی تبدیل کنید مثلا کنار کودک بنشینید و از او سوالاتی بپرسید.

اعتیاد کودکان به بازی های کامپیوتری
اعتیاد کودکان به بازی های کامپیوتری

برای هرگونه مقاومت کودک خود درباره این مسئله آماده و محکم باشید مخصوصا اگر فرزندتان نشانه های اعتیاد را از خود نشان می دهد!!

در صورتی که کودک خود را همین امروز به نزد یک متخصص و روانشناس کودک نبرید ، ممکن است این مسئله در بزرگسالی او بدتر شود.

بهترین مرکز مشاوره کودک در تهران

مرکز کودک جایروس با همکاری متخصصین مغز و اعصاب جایروس، افتخار دارد که کلیه خدمات روانشناسی و روانپزشکی کودک را به شما عزیزان ارائه کند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هم چنین اخذ نوبت از این مرکز به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

لینک منبع 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا