درمان لجبازی کودکان | شیوه ی صحیح برخورد با کودک لجباز | بهترین روانشناس کودک در تهران

5/5 - (3 امتیاز)

درمان لجبازی کودکان

درمان لجبازی کودکان

کنار آمدن با کودکان لجباز برای والدین می تواند بسیار چالش برانگیز باشد و حتی مواقعی که از آن ها درخواست های کوچکی مانند حمام کردن و غذا خوردن دارند ، می تواند بسیار سخت و دشوار باشد. ممکن است والدین به طور ناخودآگاه با رفتارهای غیر درست ، میزان این لجبازی را در کودک خود افزایش دهند.

بهترین روانشناس کودک در تهران

مرکز روانشناسی کودک جایروس با همکاری بهترین پزشکان و متخصصین کودک؛ آماده است تا کلیه خدمات روانشناسی کودک را برای فرزند شما ارائه کند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هم چنین اخذ نوبت از این مرکز به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.
درمان لجبازی کودکان
درمان لجبازی کودکان

بهترین راه برای مقابله با لجبازی کودکان این است که به آن ها نشان دهیم با این رفتار خود به جایی نخواهند رسید.

برای این که نتایج بهتری حاصل شود ، به رفتارهای خوب آن ها توجه داشته باشید . در ادامه به برخی دستورالعمل ها اشاره ای خواهیم کرد که به شما آموزش می دهد چگونه با کودک لجباز برخورد داشته باشید

معنی کودک لجباز

همه ی کودکانی که بر خواسته خود پافشاری می کنند ، لجباز نیستند.بسیار مهم است که پیش از هرگونه اقدامی ، معنی لجبازی را در کودک درک کرده و بفهمید.کودکان لجباز می توانند بسیار باهوش و خلاق باشند.این دسته از کودکان سوالات بسیاری می پرسند که ممکن است به مثابه ی طغیان و سرکشی تلقی شود.این کودکان نظرات خود را دارند و زیر بار نمی روند.دیگر رفتارهایی که ممکن است کودک لجباز از کودک نشان دهد ، شامل موارد زیر است :

  • این دسته از کودکان نیاز شدیدی به فهمیدن و شنیده شدن دارند.به همین خاطر ممکن است غالب مواقع به دنبال توجه شما باشند
  • آن ها می توانند به شدت مستقل باشند
  • آن ها نسبت به چیزی که می خواهند به شدت مقید و متعهد هستند
  • همه کودکان گاهی مواقع کج خلقی می کنند ، ولی شدت این مسئله در کودکان لجباز بیشتر است
  • این دسته از کودکان کیفیت رهبری بسیار قوی دارند و می تواند همیشه ، رئیس بازی دربیاورند
  • آن ها تمایل دارند کارها را به شیوه ی خود انجام دهند
درمان لجبازی کودکان
درمان لجبازی کودکان

کنترل کردن این دسته از کودکان ممکن است بسیار دشوار باشد اما همه چیز این مسئله بد نیست. تحقیقات نشان داده است که کودکانی که قوانین را می شکنند و روش های عادی را به چالش می کشند در نهایت افراد موفقی در زمینه ی کاری و تحصیلی خواهند شد. و در نهایت احتمال این که دنباله روی مسیر اشتباه دوستان خود باشند ، بسیار کم است

لجبازی در کودکان 6 ساله

ممکن است کودکی داشته باشید که هر بار برای غذا خوردن و استراحت کردن شما را اذیت کرده و به ستوه آورد.یا این که کودک 6 ساله ای دارید که اصرار دارد هر روز یک لباس مشخص را بپوشد و در برابر قوانینی که برای او می گذارد ، لجبازی کرده و پای خود را به زمین بکوبد.

در ادامه به برخی روش هایی که جهت مقابله با کودک لجباز وجود دارند ، اشاره می کنیم. با ما همراه باشید

گوش دهید ، مجادله نکنید

ارتباط گرفتن یک مسیر دو طرفه است. اگر می خواهید کودک شما به حرفتان گوش دهد ، باید اول تمایل داشته باشید که به حرف های آن ها گوش دهید.کودکان لجباز ممکن است ، نظرات مشخص و تمایل شدید به درگیری داشته باشند

این کودکان در صورتی که احساس کنند حرف هایشان خریداری ندارد ، بدتر می شوند. بیشتر مواقع ؛وقتی که کودک شما به انجام دادن یا ندادن کاری اصرار می کند ،به حرف آن ها گوش داده و گفت و گویی آزادی درباره ی آن چه که وی را آزار می دهد داشته باشید .

چگونه می توان کودک لجباز 5 ساله ای را به اطاعت کردن وادار کرد ؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که با رفتاری آرام و کاربردی ، به دیدگاه های آن ها توجه داشته باشید

با آن ها ارتباط برقرار کنید ، آن ها را مجبور نکنید

وقتی که کودک را وادار به کاری می کنید ، تمایل آن ها نسبت به طغیان بیشتر می شود و هرکاری که نباید را انجام می دهند.

به عنوان مثال ، وادار کردن کودک 6 ساله ای که از زمان خوابش گذشته است و باید به تخت برود ، هیچ گونه فایده ای نخواهد داشت. در عوض ،کنار وی بنشینید و نسبت به آن چه که می بیند علاقه نشان دهید.

درمان لجبازی کودکان
درمان لجبازی کودکان

وقتی که توجه خود را نشان می دهید ،احتمالا او نیز واکنش نشان خواهد داد.کودکانی که با والدین خود ارتباط برقرار می کنند ، تمایل به همکاری بیشتری خواهند داشت.ایجاد یک رابطه غیر قابل لرزش با کودک لجباز می تواند مقابله با آن ها را راحت تر کند.

اولین قدم ارتباط برقرار کردن با کودک را همین امروز بردارید . کودک خود را در آغوش بگیرید.

لجبازی کودکان 4 ساله

به آن ها قدرت انتخاب بدهید

کودکان معمولا ذهنیت خود را دارند و دلشان نمی خواهد که به آن ها گفته شود چه کاری انجام بدهند.به کودک 4 ساله ی خود بگویید که باید راس ساعت 9 در تخت باشد و آن چه که احتمالا در پاسخ خواهید شنید ، یک ” نه ” بلند و با جیغ و داد است.

به پسربچه ی 4 ساله ی لجباز خود بگویید که باید این اسباب بازی را بخرد و احتمالا ، در پاسخ متوجه خواهید شد که وی اصلا آن را نمی خواهد.به کودک خود قدرت انتخاب بدهید.

به جای این که به کودک خود بگویید باید به تخت برود ، به او بگویید که زمان خواب دلش می خواهد قصه ی سیندرلا را گوش بدهد یا خاله سوسکه !!

ممکن است کودک شما به لجبازی خود ادامه دهد و بگوید : ” نمی خوام بخوابم “.وقتی که چنین اتفاقی افتاد، آرام باشید و به او بگویید :” خب ؛ این یکی از انتخاب های تو نبود “.

می توانید این جمله را هر چقدر که نیاز باشد ، تکرار کنید (تا جای ممکن آرام بمانید).

وقتی که غیرقابل شکست به نظر برسید ؛ احتمالا کودک شما کوتاه خواهد آمد.

گفته می شود که دادن انتخاب های زیاد به کودک نیز ،ایده ی جالبی نیست. به عنوان مثال ،انتخاب یک لباس از میان کمدی پر از لباس های مختلف می تواند کودک را گیج و سردرگم کند.

می توانید تنها دو سه گزینه ی انتخاب به فرزند خود بدهید و به این شکل از کودک لجباز خود بخواهید که تنها یکی را می تواند انتخاب کند.

آرام باشید

جیغ زدن بر سر یک کودک لجباز ، مکالمه ی میان کودک و والد را به یک مسابقه ی داد و بیداد تبدیل خواهد کرد.

ممکن است کودک،واکنش شما را به عنوان اجازه ای برای درگیری تلقی کند.این کار ، تنها مشکل را بدتر خواهد کرد.

این مسئله به شما بستگی دارد که مکالمه ای منطقی برقرار کنید یا خیر!

درمان لجبازی کودکان
درمان لجبازی کودکان

به کودک خود کمک کنید که مسائل را درک کرده و به شیوه ای منطقی رفتار کند.

هر کاری که برای آرام ماندن لازم است را انجام دهید (مدیتیشن ، ورزش یا گوش دادن موسیقی) .می توانید یک موسیقی آرامش بخش در خانه پخش کنید که حتی کودک نیز بتواند آن را گوش دهد.برخی مواقع موسیقی مورد علاقه کودکتان را نیز پخش کنید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

لینک منبع

همچنین مطالب زیر را از دست ندهید :

۱۵ نشانه بیش فعالی در کودکان | ADHD

اوتیسم | مهم ترین علائم اوتیسم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا