درمان اوتیسم خفیف | شیوه ی برخورد با کودک مبتلا به اوتیسم | تشخیص اوتیسم | بهترین روانشناس کودک

5/5 - (1 امتیاز)

درمان اوتیسم خفیف

درمان اوتیسم خفیف

به عنوان والدین شاید هرگز نخواهید باور کنید که فرزند دلبند شما مشکلی دارد.اما وقتی بحث اوتیسم پیش می آید ، تشخیص به موقع (به شکل ایده آل در سن 18 ماهگی) می تواند تغییری اساسی در وضعیت به وجود آمده ایجاد کند.

 به هرحال صرف نظر از سن کودک، همیشه امیدی وجود دارد.درمان ،اثرات این اختلال را کاهش می دهد و به کودکتان کمک می کند تا رشد کرده و مهارت های اساسی زندگی را یاد بگیرد.

درمان اوتیسم خفیف
درمان اوتیسم خفیف

اوتیسم طیفی از اختلالات گسترده است که علائم مرکزی مشابهی دارند. اختلال اوتیسم معمولا در دوره ی نوزادی و کودکی بروز پیدا کرده و موجب تاخیر در بسیاری از جنبه های رشد مانند مهارت صحبت کردن ، بازی کردن و تعامل با دیگران می شود.

علائم و نشانه های اوتیسم همچون اثرات آن ، بسیار گسترده هستند.برخی از کودکان فقط اوتیسم خفیف دارند اما برخی دیگر علائم به شدت وخیمی دارند که غلبه بر آن ها سخت و دشوار است. گرچه تمام کودکان مبتلا به اوتیسم مشکل دارند اما بیشترین مهارت هایی که تحت تاثیر این اختلال قرار می گیرند، شامل موارد زیر است :

  • برقراری ارتباط کلامی و غیر کلامی
  • وابستگی به دیگران و دنیای اطراف
  • فکر کردن و تصور کردن انعطاف پذیرانه

اختلاف نظر زیادی میان پزشکان، والدین و متخصصین وجود دارد که چه چیزی دقیقا علت بروز اوتیسم است و بهترین راه درمان آن چیست!!

اما یک حقیقت کلی وجود دارد که همه افراد بر سر آن توافق دارند : تشخیص زودهنگام می تواند به شدت مفید و موثر واقع شود.برای کودکان در خطر و کودکانی که علائم آن را نشان می دهند ، تشخیص به موقع می تواند تفاوت بزرگی در شیوه ی درمان ایجاد کند.

درمان اوتیسم خفیف
درمان اوتیسم خفیف

بهترین روانپزشک کودک در تهران

مرکز کودک جایروس با همکاری بهترین متخصصین مغز و اعصاب افتخار دارد که کلیه خدمات روانشناسی و روانپزشکی را به کودک شما ارائه کند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هم چنین اخذ نوبت از این مرکز به صفحه ی تماس با ما مراجعه نمایید.

تست اوتیسم خفیف

اوتیسم خفیف گرچه علائم و نشانه های پنهان زیادی دارد اما می توان با یک تست به موقع ، وجود این اختلال را تشخیص داد.

به عنوان والدین کودک مبتلا به اوتیسم، مهم ترین وظیفه ای که دارید این است که در وهله ی اول آرامش خود را حفظ کرده و جهت تشخیص این اختلال ، برخی سوالات را پاسخ دهید. از جمله :

آیا کودک شما خیلی کم صحبت می کند و پاسخ های نامرتبطی به سوالات می دهد ؟

آیا کودک شما به صدا کردن اسمش واکنشی نشان نمی دهد و از تماس چشمی خودداری می کند ؟

آیا کودک شما برای درک احساسات دیگران به سختی تلاش می کند ؟

آیا کودک شما با تغییرات کوچک نیز به شدت ناراحت می شود ؟

آیا کودک شما علایق وسواسی دارد؟

آیا کودک شما نسبت به بوها، طعم غذاها یا تماس فیزیکی به شدت حساس یا به شدت بی تفاوت است ؟

آیا کودک شما برای ارتباط با دیگر کودکان دچار مشکل است؟

آیا کودک شما از تماس فیزیکی فراری است ؟

آیا کودک شما نسبت به وضعیت های خطرناک هوشیار نیست ؟

به تمام سوالات بالا پاسخ دهید و اگر فکر می کنید که کودکتان بیش از چند علائم بالا را دارد ، زمان آن رسیده است که به یک روانپزشک کودک مراجعه نمایید.

درمان اوتیسم خفیف
درمان اوتیسم خفیف

علائم کودکان اوتیسم خفیف

به عنوان والدین، شما بهترین اشخاصی هستید که علائم و نشانه های زودهنگام اوتسیم را می توانید تشخیص دهید.شما بهتر از هر شخص دیگری کودک خود را می شناسید و می توانید رفتارهای او را تحت نظر داشته باشید و هیچ روانشناس و روانپزشکی نمی تواند در عرض 15 دقیقه این علائم و مشکلات را ببیند.

متخصص کودک می تواند فرد بسیاری مفیدی در پروسه درمان باشد اما هرگز اهمیت تجربیات و مشاهدات خود از رفتارهای کودک را دست کم نگیرید.

کلید اصلی این مسئله ، آن است که اطلاعات زیادی درباره این اختلال به دست آورید تا متوجه شوید چه چیزی نرمال است و چه چیزی نیست!!

رشد کودک خود را تحت نظر داشته باشید

اوتیسم منجر به تاخیر در بسیاری از مراحل رشد می شود به همین خاطر تحت نظر داشتن رشد کودک از لحاظ اجتماعی، احساسی و هم چنین نقاط عطف شناختی ، راه بسیار موثری جهت تشخیص به موقع اختلال اوتیسم می باشد.

گرچه رشد همراه با تاخیر، دلیلی برای بروز اوتیسم نیست اما ممکن است نشان دهنده خطر ابتلا به این اختلال باشد.

اگر نگرانید دست به اقدام بزنید

هر کودکی با سرعت متفاوتی رشد می کند ، به همین خاطر اگر کودک شما اندکی با تاخیر شروع به حرف زدن و راه رفتن می کند ، نگران نباشید.

وقتی که بحث رشد سالم کودک مطرح باشد ، محدوده ی بسیاری از چیزها، عادی و نرمال به حساب می آیند. اما در صورتی که کودکتان نسبت به سن خود رشد کافی ندارد یا مشکوک به وجود یک مشکل در کودک هستید، نگرانی های خود را فورا با پزشکتان در میان بگذارید. هیچ گونه تاخیری در این مسئله جایز نیست .

درمان اوتیسم خفیف
درمان اوتیسم خفیف

منتظر دیدن نتیجه باقی نمانید

به خیلی از والدین نگران گفته می شود که ” نگران نباش و منتظر بمون که ببینیم چی میشه “

اما منتظر ماندن بدترین کار است.شما زمان ارزشمندی که می تواند منجر به بهبود کودکتان شود را از دست خواهید داد.

علاوه بر این ، چه مشکل کودک شما به خاطر اوتیسم باشد یا هرگونه اختلال دیگر، نباید انتظار داشت که کودکانی که رشد همراه با تاخیر دارند خود به خود بهبود پیدا کنند و پروسه ی رشد را طی نمایند.

برای تقویت مهارت هایی که به تاخیر افتاده اند ، کودک شما به کمک بیشتر و درمان نیاز دارد.

درمان اوتیسم خفیف
درمان اوتیسم خفیف

به غریزه خود اطمینان کنید

در بهترین حالت ممکن، پزشک نگرانی های شما را جدی گرفته و آزمایش و معایناتی را برای تشخیص اوتیسم یا هرگونه مشکل مرتبط با تاخیر در رشد را انجام خواهد داد.اما برخی مواقع؛ حتی بهترین پزشکان نیز خطرات احتمالی و مشکل را نمی بینند و این اختلال را دست کم می گیرند.

اگر غریزه تان به شما می گوید که مشکلی وجود دارد ، به آن اعتماد کرده و بر سر این مسئله پایدار باشید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

لینک منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا